|
|
| Ontdek ons professionaliseringsaanbod 2022-2023 | |
| In deze nieuwsbrief ontdek je al een deel van van het professionaliseringsaanbod van volgend schooljaar en blikken we vooruit. We vullen in de loop van volgend schooljaar ons aanbod voortdurend aan. Op die manier kunnen we snel inspelen op nieuwe behoeften en de snel veranderende actualiteit. Je kunt vanaf nu inschrijven voor de teamgerichte en individugerichte initiatieven die al online staan . Houd ook de nieuwsbrieven op donderdag in de gaten: daarin plaatsen we nieuwe vormingen in de kijker en vermelden we in de kalender wat er in de nabije toekomst aan komt. | |
| |
|
|
| Als bestuur draag je de eindverantwoordelijkheid voor de werking van jouw onderwijsinstellingen. Kwaliteitsvol besturen en de taken en verantwoordelijkheden van een bestuur vragen continue professionalisering van alle besturen en bestuurders.
Op de PRO.-pagina Pofessionalisering voor besturen vind je een overzicht van de initiatieven die we voorzien in een rubriek ‘binnenkort’ en ook een jaarkalender. Spoedig vind je daar ook de mogelijkheid om in te schrijven. | |
| |
|
|
| Het jaarthema internaten voor volgend schooljaar is participatie, een belangrijk thema waarbij we de betrokkenheid van verschillende partijen bij de werking willen verhogen. Op de regionale studiedagen voor opvoeders en beheerders van 30 september (Hasselt) en 14 oktober (Brugge) belichten we dan ook via drie workshops het thema vanuit drie perspectieven: participatie team, internen en ouders. Op de drie seminaries voor beheerders in januari, april en mei gaan we nadien dieper in op hoe we de participatie binnen het internaatsteam kunnen versterken. Voor onze startende opvoeders gaat vóór de herfstvakantie één dag basisvorming door in Gent. Opvoeders komen vanuit verschillende opleidingen terecht in het internaat. Daarom is het van belang de specificiteit van een onderwijsinternaat binnen katholiek onderwijs te leren kennen en de opdracht van de opvoeder daarin te ontdekken. We belichten de regelgeving over het statuut van internaatsopvoeder, deontologie en het Referentiekader voor internaatskwaliteit. Daarnaast bieden we verspreid over het jaar nascholingen voor opvoeders aan rondom diverse thema’s: leercoaching, omgaan met moeilijk gedrag, traumasensitief opvoeden, krachtontwikkeling bij internen stimuleren. Ervaren opvoeders delen hun tips en tricks rondom het opbouwen van een een breed en rijk activiteitenaanbod. Voor al onze mensen die aan de slag zijn in internaten, is ook het bewust en ondersteunend opvolgen van de ontwikkeling van onze internen, een belangrijk speerpunt voor het komende jaar. We gaan er regionaal mee aan de slag. We organiseren tot slot ook nog een intervisie voor beheerders over medicatie en een intervisie voor onze nieuwe beheerders. We zetten hier ook nog graag de decretaal verplichte vorming evaluatoren in de kijker en de basisvorming Welzijn op het werk.
We kijken samen met jullie uit naar alweer een boeiend jaar op vlak van professionalisering! | |
| |
|
|
| Implementatie Zin in leren! Zin in leven! | |
| Bekijk het rijke aanbod professionalisering bij de implementatie van Zin in leren! Zin in leven!. We bieden zowel inhoudelijke verdieping in leerplandoelen als professionaliseringskansen rond hoe je krachtig onderwijs bouwt vanuit Zill. Per leergebied of thema bieden we professionalisering richting meerdere doelgroepen.
Voor nieuwe collega’s in jouw team zijn de digitale leerpaden een aanrader: hiervoor kun je meerdere keren per jaar laten inschrijven. Elke deelnemer doorloopt het leerpad op eigen tempo. Rond de verwerkingsopdrachten leerpad organiseren we één of twee digitale reflectie-/contactmomenten.
Het volledige aanbod per leergebied en thema (bijvoorbeeld Evalueren) kun je terugvinden op onze PRO.-pagina Implementatie. Onder de tegel professionalisering lees je een uitgebreide beschrijving van elk professionaliseringsinitiatief. | |
| |
|
|
| Modernisering secundair onderwijs | |
| Ook volgend schooljaar zal de verdere uitrol van de modernisering secundair onderwijs de leidraad zijn voor heel wat van onze professionaliseringsinitiatieven. We zetten volop in op (verdiepende) initiatieven in het kader van de implementatie van de nieuwe leerplannen in de eerste en de tweede graad en voorzien opnieuw leerpaden voor de lancering van de leerplannen van de derde graad. Via allerhande nascholingsinitiatieven maken we leraren vertrouwd met nieuwe onderdelen uit die leerplannen. Verder komt er een vernieuwd aanbod rond evaluatie, rapportering en feedback, leren leren, de gemeenschappelijke leerplannen (GFL en GLI), de structuur van de derde graad en hoe leiding te geven aan deze vernieuwingsoperatie. We lanceren ook nieuwe initiatieven rond motivatie, brede basiszorg en effectieve didactiek. Tegen de start van het nieuwe schooljaar bezorgen we een gedetailleerder zicht op ons aanbod voor 2022-2023. | |
| |
|
|
| Zorgbreed en kansenrijk onderwijs | |
| Het vademecum Zorgbreed en kansenrijk toont zich als een huis, gebouwd op een stevige fundering met krachtige bouwstenen. De Dienst Lerenden biedt eenmalige vormingsinitiatieven, trajecten, leerpaden, webinars en lerende netwerken aan over de fundamenten en bouwstenen van het vademecum.
Vertrekkend vanuit verschillende bouwstenen bieden we onder meer trajecten/vormingen aan over het voeren van een GOK-en zorgbeleid in en met je school (team) voor startende directies, GOK- en zorgcoördinatoren, leden van GOK- en zorgteams van alle niveaus. Ze kaderen in een visie op een geïntegreerde leerlingenbegeleiding. We bieden ook een leerpad aan over de regelgeving rond GOK, en koppelen hieraan een lerend netwerk en een schoolbezoek. Specifiek voor het fundament Diversiteit bieden we vormingen en trajecten aan voor leraren/schoolteams over het omgaan met verschil in de klas of school.
Op basis van de inhouden van het fundament Verbindend schoolklimaat organiseren we een webinar rond de gouden weken, bieden we cirkeltraining aan en willen we inzetten op trajecten rond klasmanagement en het omgaan met moeilijke situaties en moeilijk begrijpbaar gedrag. Daarnaast willen we onze scholen handvatten aanreiken bij de implementatie van relatie- en reactiebeleid. We bieden ook consulten en vormingsinitiatieven aan over onder andere crisissen rond moeilijk begrijpbaar gedrag.
We sluiten ook aan bij de verschillende bouwstenen van het vademecum, zoals:- Continuüm van zorg:
- Fase 0 en 1: We zetten in op vormingsinitiatieven voor zorgcoördinatoren en leerlingenbegeleiders. We zoomen daarbij in op de vier begeleidingsdomeinen. Daarnaast bieden we een professionalisering aan over cognitief sterke leerlingen waarin we aan de slag gaan rond concrete casussen.
- Fase 2 en 3: We organiseren onder meer een aanbod waarin we vanuit concrete casuïstiek met alle partners samen een inclusief antwoord zoeken op het niveau van de leerling en bekijken we wat dit betekent op niveau van praktijk, cultuur en beleid. We doen ook een aanbod over overgang kleuter-lager, lager-secundair en secundair-werkveld of vervolgonderwijs bij inclusieve trajecten en een aanbod over individueel aangepast curricula in het gewoon onderwijs.
- Kwetsbaarheid en armoede: we geven informatiesessies en webinars over het beheersen van schoolkosten.
- Netwerk van de school: we bieden informatiesessies, webinars, workshops … aan over verbindend samenwerken, waarbij we focussen op hoe scholen kunnen inzetten op duurzame en brede samenwerkingsverbanden op het vlak van zorgbreed en kansenrijk onderwijs.
- Ouders: hier zetten we in op “Verbindende communicatie met ouders”, “Inclusie in partnerschap met ouders” en op “Samenwerken met ouders met specifieke aandacht voor kwetsbare ouders”.
- Kinderrechten: we organiseren onder andere een werkwinkel over een reflectietool voor leerlingen die de metacognitie van de leerling stimuleert ter voorbereiding van een leerlingengesprek. Zo kan de stem van de leerling meegenomen worden naar de klassenraad.
- …
Bekijk het voorlopige aanbod over het vademecum Zorgbreed en kansenrijk onderwijs. | |
| |
|
|
| Vanuit de evaluatie van onze netwerken en vormingen en de ondersteuningsvragen van onze scholen buitengewoon onderwijs werken we aan een overzicht van thema’s voor schooljaar 2022-2023. We zetten een aantal prioritaire thema’s verder zoals:Daarnaast zijn er ook heel wat thema’s van andere diensten en teams waar vanuit de prioriteiten van onze scholen kan voor ingeschreven worden zoals GOK, relationele seksuele vorming, Zin in leren! Zin in leven! … Het aanbod van team buitengewoon onderwijs gaat half juni in première tijdens de directievergadering. Daarna kun je inschrijven voor vormingen , netwerken, intervisies … | |
| |
|
|
| Jaarlijks organiseren we in de diverse regio’s startmomenten bij het begin van het schooljaar, zoals eind augustus een inspirerende happening in regio West-Vlaanderen, in september een impulsdag basisonderwijs in regio Mechelen-Brussel en Festival van de Hoop in regio Limburg. Het jaarthema van Katholiek Onderwijs Vlaanderen voor 2022-2023 is Vertrouwen uitstralen en de alternatieve slogan speciaal voor het basisonderwijs is lichtpuntjes. Het jaarthema is de leidraad voor deze startimpulsen en werken we concreet uit. Verder info volgt zo snel mogelijk. Ook komen natuurlijk doorheen het schooljaar opnieuw de regionale inspiratiedagen op het programma. Katholiek Onderwijs Vlaanderen en het bezinningscentrum van de Abdij van Averbode vieren een zilveren jubileum: al 25 jaar zorgen we voor Bezinning voor onderwijsmensen in de abdij. Opnieuw staan vier bezinningsinitiatieven in de steigers: drie midweekends (van vrijdagavond tot zaterdagavond) met respectievelijk Eva Vromman (25-26 november), Guido Vanheeswijck (20-21 januari) en Gabriël Quicke (10-11 februari) aan het roer én een volledig weekend (tot zondagmiddag) in vernieuwde stijl met Carl Snoecx voor het inhoudelijk aanbod en Jos Bielen als bezinningsbegeleider (2, 3 en 4 maart). Het pas verschenen boek Scholen die naar de sterren reiken is hier de inspiratiebron. Voor het tweede trimester van 2022-2023 werken we een professionaliseringsinitiatief uit over omgaan met verlies en rouw op school. Hou de nieuwsbrieven in de gaten voor concrete info. Natuurlijk blijft het ook mogelijk om een schoolgebonden professionalisering op het vlak van identiteitsontwikkeling en pastoraal op school uit te werken, inspelend op je eigen vragen en noden. De identiteitsbegeleiding houdt zich voor je ter beschikking om dat in samenwerking vorm te geven. | |
| |
|
|
| De Dienst Personeel verzorgt een aantal jaarlijks terugkerende vormingen. Ook in het schooljaar 2022-2023 kun je daarvoor op ons rekenen. Het gaat dan concreet over:- de initiatie in de personeelsreglementering voor beginnende administratief medewerkers aan het begin van het schooljaar;
- de initiaties in de personeelsreglementering binnen de opleiding ProfS en het Postgraduaat Schoolbeleid;
- delen van de vorming rond functioneren en evalueren, zowel binnen ProfS en het Postgraduaat Schoolbeleid als binnen de vorming evaluatoren aangeboden door Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
Daarnaast bieden we vormingen aan over specifieke thema’s uit de personeelsreglementering. We bepalen later welke thema's en onder welke vorm we precies aan bod laten komen volgend schooljaar. | |
| |
|
|
| School- en kwaliteitsontwikkeling | |
| Ons aanbod richt zich sterk op al wie leiderschap opneemt in scholen en als individu en/of als team wil groeien in hoe je je (school)beleid onderbouwd vorm en inhoud kunt geven met het oog op een zo kwaliteitsvol mogelijk onderwijs voor onze leerlingen. Onze diverse vormingsinitiatieven willen je daarbij de inzichten en tools aanreiken om een antwoord te kunnen formuleren op een aantal actuele vragen:- Hoe maak ik een gedragen, effectief en bruikbaar schoolwerkplan of schoolbeleidsplan dat de kwaliteit van de school heel duidelijk en beknopt in beeld brengt en tegelijkertijd ook bewijs levert voor hoe de school werkt aan kwaliteitsontwikkeling?
- Hoe ga ik aan de slag met het referentiekader onderwijskwaliteit en kan ik mijn schooldoorlichting benutten om mijn kwaliteit te versterken?
- Hoe kan ik door gericht gebruik te maken van verschillende databronnen en instrumenten een datawijs schoolbeleid opzetten dat mijn klas- en schoolwerking krachtiger maakt?
- Hoe werk ik als schoolleider aan het uitbouwen van gedeeld leiderschap met het oog op een sterk en gedragen onderwijskundig beleid?
- Hoe kan ik verder groeien als beleidsondersteuner of interne begeleider in het ondersteunen van ons schoolbeleid en het begeleiden van ons lerarenteam bij de vele veranderingsprocessen die plaatsvinden?
- Hoe kan ik werken aan een goed loopbaan- en professionaliseringsbeleid in mijn school met een sterke aanvangsbegeleiding zodat ik goede leraren kan aantrekken en behouden?
We ontwikkelen hierrond volgend schooljaar een divers aanbod zowel individu als teamgericht waarbij naast klassieke vormingssessies en opleidingen (bv. ProfS-opleidingen), ook meer trajectmatige initiatieven op school- of scholengemeenschapniveau een plaats krijgen. Daarnaast organsiren we ook lerende netwerken, webinars ... Hou onze nieuwsbrief en website in het oog om snel op de hoogte te blijven van onze initiatieven! | |
| |
|
|
| Katholiek Onderwijs Vlaanderen zet graag in op professionalisering van alle onderwijsactoren. Niet alleen de personeelsleden die het pedagogisch proces in de klas leiden voorzien we van de nodige initiatieven, ook rond de onderstaande thema’s hebben we een aanbod.Bij elk thema op de PRO.-website vind je de vormingen. Houd ook de nieuwsbrieven op donderdag in de gaten: daarin zetten we bij de thema’s telkens relevante en nieuwe vormingen en vermelden we in de kalender wat er in de nabije toekomst aan komt. Heb je een vraag rond een professionalisering rond één van de bovenstaande thema’s: contacteer de themaverantwoordelijken die je vindt op: https://pro.katholiekonderwijs.vlaanderen/dienst-bestuur-en-organisatie | |
| |
|
|
| Onze organisatie zet sterk in op internationalisering als een effectieve manier om vernieuwing in scholen binnen te brengen. We ondersteunen je tijdens elke stap die je hiervoor kunt zetten. Je kunt aansluiten bij een aantal bestaande projecten, maar daarnaast willen we je ook aanmoedigen om zelf met onze ondersteuning projecten op maat van je behoeften te ontwerpen. | |
| |
|
|
| Hoe zoek je in ons aanbod? | |
| Je vindt ons aanbod terug op de PRO.-site, die we steeds aanvullen met nieuwe professionaliseringsinitiatieven. Om gericht in ons aanbod te kunnen zoeken, kun je gebruik maken van verschillende filters:- zoekterm
- onderwijsniveau
- functie
- type initiatief
- fysiek of online
- locatie en datum
- thema
In dit filmpje geven we je een bijkomende uitleg over alle filters en wat tips en tricks. | |
| |
|
|
| De Academie is de dienst van waaruit al onze professionaliseringsinitiatieven vertrekken. Ons doel is om ervoor te zorgen dat al onze leden tegen de dezelfde voorwaarden en met dezelfde kwaliteit toegang hebben tot al onze vormen van professionalisering. We voorzien een aanbod voor alle doelgroepen binnen het reguliere onderwijs. Daarvoor doen we een beroep op de experten in eigen huis, maar ook op externe lesgevers die hun sporen binnen bepaalde thema’s verworven hebben. Vragen? Contacteer ons. | |
| |
|