|
|
| Excursies aardrijkskunde De leerplannen voorzien in elke graad de verplichting om een excursie in te richten. Je vindt het woord ‘excursie’ niet terug in het leerplan, we spreken over ‘inzetten van terreintechnieken’. Meer informatie vind je onder 'Inspirerend materiaal' op de leerplanpagina aardrijkskunde 1ste, 2de en 3de graad. | |
| |
| Kalender | |
|
|
| Artistieke vorming en esthetica | |
| Leerplansessies voor nieuwe leraren en leraren met een nieuw vak voor Artistieke vorming, Esthetica en Kunstbeschouwing Ben je geïnteresseerd in leerplansessies voor nieuwe leraren en leraren met een nieuw vak voor Artistieke vorming, Esthetica en Kunstbeschouwing? Contacteer dan je pedagogisch begeleider. | |
| |
| | | Save the date: Sterk Werk! Hoe je sociaal engagement stimuleert via artistieke projecten Op 25 april slaan Katholiek Onderwijs Vlaanderen, LUCA School of Arts, de Sint-Lukas Academie en SMAK opnieuw de handen in elkaar om een vormingsdag te organiseren. Als leraar bied je je leerlingen de kans om zich in een veilige omgeving te ontwikkelen waarbij je ze wil voorbereiden op maatschappelijke participatie. Maar hoe pak je dit aan in een steeds complexer wordende maatschappij? | |
| |
| Wat betekent het nieuwe UNESCO-kader voor kunst- en cultuureducatie concreet voor ons onderwijs? Het UNESCO-kader voor kunst- en cultuureducatie benadrukt het belang van kunst- en cultuureducatie op wereldniveau. Het kader koppelt kunst- en cultuureducatie aan een resem maatschappelijke uitdagingen zoals digitale transformatie, klimaatverandering, toenemende ongelijkheid, superdiversiteit … | |
| |
| Kalender | |
|
|
| Basisoptie Economie en organisatie | |
| Extern initiatief: Webinar ‘Vijf grote uitdagingen voor de wereldeconomie’ Op 21 oktober organiseert de VLEW om 19 uur een webinar met als titel ‘Vijf grote uitdagingen voor de wereldeconomie'. Wij en de wereld staan voor een grote transitie die we al te lang hebben uitgesteld. We hebben het kantelpunt echter al bereikt, alles wordt anders, dat is onafwendbaar én wenselijk. Professor Economie Koen Schoors schetst op meesterlijke wijze de wereld van de toekomst. | |
| |
| Vlajo-aanbod voor secundair onderwijs Vlajo biedt een volledige leerlijn aan voor het secundair onderwijs. Het aanbod is afgestemd op de leeftijd en de leerplannen. Vanaf schooljaar 2024-2025 komen er belangrijke vernieuwingen om het Vlajo-aanbod beter af te stemmen op de vernieuwde en veranderende leerplannen en eindtermen. | |
| |
| Krijg een exclusieve rondleiding in het walhalla van de retail: The Loop In 2007 herrees de Antwerpse Stadsfeestzaal uit haar as, gereconstrueerd met respect voor de originele grandeur. Je kent het iconische gebouw wellicht als winkelcentrum. Maar wist je dat er boven nog iets anders huist? RetailDetail vond er zijn onderkomen en vestigde er werkplekken, eventruimtes en het kenniscentrum. The Loop, die dit jaar haar 10de verjaardag viert, leidt je graag gratis rond. | |
| |
| Kick-off Ondernemend onderwijs ‘24-‘25 Unizo heeft een lange traditie in het stimuleren van ondernemend onderwijs. Op 10 september wordt er op hun jaarlijkse kick-off stilgestaan bij de meerwaarde van ondernemend onderwijs en wordt het aanbod projectwerking voor het schooljaar '24-'25 voorgesteld. | |
| |
| Kalender | |
|
|
| Basisoptie Kunst en creatie | |
| | | Save the date: Sterk Werk! Hoe je sociaal engagement stimuleert via artistieke projecten Op 25 april slaan Katholiek Onderwijs Vlaanderen, LUCA School of Arts, de Sint-Lukas Academie en SMAK opnieuw de handen in elkaar om een vormingsdag te organiseren. Als leraar bied je je leerlingen de kans om zich in een veilige omgeving te ontwikkelen waarbij je ze wil voorbereiden op maatschappelijke participatie. Maar hoe pak je dit aan in een steeds complexer wordende maatschappij? | |
| |
| Wat betekent het nieuwe UNESCO-kader voor kunst- en cultuureducatie concreet voor ons onderwijs? Het UNESCO-kader voor kunst- en cultuureducatie benadrukt het belang van kunst- en cultuureducatie op wereldniveau. Het kader koppelt kunst- en cultuureducatie aan een resem maatschappelijke uitdagingen zoals digitale transformatie, klimaatverandering, toenemende ongelijkheid, superdiversiteit … | |
| |
| Kalender | |
|
|
| Basisoptie Maatschappij en welzijn | |
| Aanbod 24-25 domein Maatschappij en welzijn De kalender geeft een overzicht van onze Vlaanderenbrede initiatieven. Maandelijks ontvang je een update van deze kalender. Voel je vrij om aan te sluiten op een locatie naar keuze indien een initiatief meermaals wordt aangeboden. Via het info-icoontje naast het initiatief, kom je op de inschrijvingspagina terecht. | |
| |
| Kalender | |
|
|
| Basisoptie Moderne talen en wetenschappen - focus moderne talen | |
| Kalender | |
|
|
| Basisoptie Moderne talen en wetenschappen - focus wetenschappen | |
| Kalender | |
|
|
| Kalender | |
|
|
| Extern initiatief: gratis ondersteuning van cognitief sterk functionerende leerlingen met een studietoelage Dankzij de steun van het STEM Talent Fund kunnen volgend schooljaar (2024-2025) 60 leerlingen gratis een STEM-traject van 10 lessen volgen (ter waarde van 700 euro) bij Spring-Stof. | |
| |
| Kalender | |
|
|
| Basisoptie Voeding en horeca | |
| | | Sterk bewerkt voedsel - What's in a name? De algemene voedingsaanbevelingen adviseren om zoveel mogelijk de voorkeur te geven aan weinig of niet-bewerkte voedingsmiddelen. Sterk bewerkt voedsel eet je best zo weinig mogelijk. ‘Bewerking’ van voedingsmiddelen staat hierom vaak in een negatief daglicht. Voedsel bewerken is echter niet altijd negatief. | |
| |
| Kalender | |
|
|
| Kalender | |
|
|
| Extern initiatief: Webinar ‘Vijf grote uitdagingen voor de wereldeconomie’ Op 21 oktober organiseert de VLEW om 19 uur een webinar met als titel ‘Vijf grote uitdagingen voor de wereldeconomie'. Wij en de wereld staan voor een grote transitie die we al te lang hebben uitgesteld. We hebben het kantelpunt echter al bereikt, alles wordt anders, dat is onafwendbaar én wenselijk. Professor Economie Koen Schoors schetst op meesterlijke wijze de wereld van de toekomst. | |
| |
| COFEP-aanbod voor secundair onderwijs COFEP stoomt trainees klaar voor de echte bedrijfswereld door hen aan het werk te zetten in virtuele bedrijven. Zo stimuleert COFEP hun ondernemerschap door hen onder te dompelen in een bedrijfsrealiteit met ERP-bedrijfsprocessen en (inter)nationale samenwerkingen. | |
| |
| Vlajo-aanbod voor secundair onderwijs Vlajo biedt een volledige leerlijn aan voor het secundair onderwijs. Het aanbod is afgestemd op de leeftijd en de leerplannen. Vanaf schooljaar 2024-2025 komen er belangrijke vernieuwingen om het Vlajo-aanbod beter af te stemmen op de vernieuwde en veranderende leerplannen en eindtermen. | |
| |
| Netwerk Bedrijfsorganisatie derde graad Tijdens het netwerk Bedrijfsorganisatie derde graad verdiep je je samen met collega's verder in het leerplan. We gaan in op vragen die jullie hebben met betrekking tot het leerplan. Daarnaast is het vooral de bedoeling om van elkaar te leren, elkaar te inspireren en ook materialen en eigen praktijkvoorbeelden met elkaar te delen. | |
| |
| Seminarie Nationale Bank van België De Nationale Bank van België nodigt u uit op haar 16e seminarie voor leerkrachten met als titel ‘Monetair beleid, financiële stabiliteit en de rol van een digitale euro (CBDC)’. Tijdens dit seminarie zullen ze ingaan op belangrijke onderwerpen met betrekking tot de digitale euro, wat monetair beleid als centrale bank nu eigenlijk inhoudt en het belang ervan op financiële stabiliteit. | |
| |
| Netwerk Commerciële organisatie derde graad Tijdens dit netwerk verdiep je je samen met collega's verder in het leerplan. We gaan in op eventuele vragen die jullie hebben met betrekking tot het leerplan. Daarnaast is het vooral de bedoeling om van elkaar te leren, elkaar te inspireren en ook materialen en eigen praktijkvoorbeelden met elkaar te delen. | |
| |
| Netwerk Mens en samenleving/Financiële en economische vorming eerste graad Tijdens dit netwerk verdiep je je samen met collega's verder in de leerplannen Mens en samenleving en Financieel-economische vorming voor de eerste graad. We gaan na hoe we met de leerlingen naar de doelen van ons leerplan toewerken en hoe we bij het voorbereiden van lessen, projecten of themadagen te werk kunnen gaan. | |
| |
| Plastic Soep: multidisciplinair project leerlingen derde graad "Plastic Soep" is een multidisciplinair project waarbij leerlingen van de derde graad zich eerst inwerken in de context aan de hand van een opgegeven wetenschappelijk artikel. Vervolgens bedenken de leerlingen in kleine groepjes zelf oplossingen die ze verder uitwerken gedurende 1 of 2 semesters. Het project start met workshops en eindigt met een pitch- en postersessie op de campus. | |
| |
| Port Xpert Shipping Wil je je leerlingen van de derde graad (doorstroom & dubbele finaliteit) tonen welke vele mogelijkheden ze later hebben? Voor leerlingen die economie of talen krijgen, liggen er veel kansen in de haven. Laat hen interactief kennismaken met de logistieke sector en open hun toekomstperspectief. | |
| |
| Praktijklessen op verplaatsing binnen de Colruytgroep Colruyt biedt al een aantal jaren de mogelijkheid tot praktijklessen op verplaatsing binnen de winkels van de Colruytgroup. De leraren die de leerlingen tijdens dit werkplekleren begeleiden, moeten wel deelgenomen hebben aan 1 verplichte introductiedag, gevolgd door een 3-daagse stage. De data voor het schooljaar 2024-2025 zijn bepaald. Leraren kunnen zich inschrijven. | |
| |
| Krijg een exclusieve rondleiding in het walhalla van de retail: The Loop In 2007 herrees de Antwerpse Stadsfeestzaal uit haar as, gereconstrueerd met respect voor de originele grandeur. Je kent het iconische gebouw wellicht als winkelcentrum. Maar wist je dat er boven nog iets anders huist? RetailDetail vond er zijn onderkomen en vestigde er werkplekken, eventruimtes en het kenniscentrum. The Loop, die dit jaar haar 10de verjaardag viert, leidt je graag gratis rond. | |
| |
| Toelichting aanpassingen leerplan Economie Co tweede graad Op donderdag 3 oktober geven we van 18 tot 19 uur een webinar om de aanpassingen aan het leerplan Economie Co 2de graad toe te lichten. | |
| |
| Train-the-trainer Internationale handel en logistiek Op woensdag 16 oktober organiseren we netoverstijgend een train-the-trainer voor leraren Internationale handel en logistiek. Enerzijds wordt er lesmateriaal voorgesteld en anderzijds maken we tijd om van elkaar te leren, elkaar te inspireren en ook materialen en eigen praktijkvoorbeelden met elkaar te delen. | |
| |
| Extern initiatief: Ontdek het onderwijsprogramma van Odoo Op 15 oktober organiseert Odoo opnieuw een gratis avondevent in het Van der Valk Hotel Mechelen voor leraren met workshops over boekhouding, logistiek en projectbeheer. | |
| |
| Bedrijfssimulatie XLNT is een realistische bedrijfssimulatie waarmee je in je klas verschillende leerplandoelstellingen kunt realiseren, zoals de marketingmix, logistiek, voorraadbeleid, financiële analyse van de jaarrekening, verkoop, kostprijsberekening, personeelsbeleid en motivatie, maatschappelijk verantwoord ondernemen, het ondernemingsplan, financieringsmiddelen, budgettering, ethische audit … | |
| |
| Inspiratie voor financiële economische vorming derde graad Op de website financiele-geletterdheid.org die door KU Leuven gratis ter beschikking wordt gesteld, vind je inspiratie voor de realisatie van het leerplan financieel-economische vorming voor de 3de graad. | |
| |
| Heftruckopleiding VDAB De VDAB stelt infrastructuur en apparatuur ter beschikking, voor elke leerling gedurende 10 dagen, zodat de competenties van leerlingen kunnen versterkt worden. Voor schooljaar 2024-2025 voorziet VDAB heel wat ondersteuning in functie van de 10-dagenregeling. | |
| |
| Kick-off Ondernemend onderwijs ‘24-‘25 Unizo heeft een lange traditie in het stimuleren van ondernemend onderwijs. Op 10 september wordt er op hun jaarlijkse kick-off stilgestaan bij de meerwaarde van ondernemend onderwijs en wordt het aanbod projectwerking voor het schooljaar '24-'25 voorgesteld. | |
| |
| Kalender | |
|
|
| Filosoferen vanuit de Belgische grondwet Wil je graag kennismaken met enkele fundamentele thema’s uit de Belgische grondwet zoals duurzaamheid en vrijheid van meningsuiting? Ben je op zoek naar toegankelijke thematische dossiers omtrent de organisatie van de Belgische staat? Neem dan zeker een kijkje op de website, waar experten een juridische, historische en filosofische onderbouwing geven van actuele thema’s en vragen. | |
| |
| Kalender | |
|
|
| Gemeenschappelijk funderend leerplan | |
| Verdiepende sessie ICT-doelen in het GFL en het leerplan ICT eerste graad Op 24 september organiseren we een verdiepende sessie in verband met de ICT-doelen in het GFL en het leerplan ICT 1ste graad. Tijdens deze sessie geven we kort duiding bij de aanpassingen van de ICT-doelen in het Gemeenschappelijk funderend leerplan en het leerplan ICT van de 1ste graad. Verder gaan we in op jouw vragen. | |
| |
| Organisatiemodellen Algemene Vorming in de A-Finaliteit De organisatiemodellen voor de Algemene Vorming in de A-Finaliteit (Nederlands, wiskunde, GFL en Maatschappelijke vorming), met inbegrip van de ondersteunende Exceloverzichten ervan, zijn aangepast aan de nieuwste versie van de leerplannen. Werk je met een vakkencombinatie of een organisatiemodel, dan kun je hiermee aan de slag, conform de leerplannen die op 1 september 2024 in voege gaan. | |
| |
| Inspiratiedag maatschappij en welzijn keuzegedeelte 1A en 1B Tijdens dit initiatief word je geïnformeerd over mogelijke inhouden bij de invulling van het keuzegedeelte maatschappij en welzijn in 1A en 1B. We maken de koppeling met doelen uit het GFL of verbreden en verdiepen andere doelen, wisselen ideeën uit en delen materiaal. | |
| |
| | | Stellen jouw leerlingen deze weken sterke wachtwoorden in? Bij de start van het schooljaar laten we leerlingen en ouders zich registreren op verschillende digitale toestellen en platformen. Het onderzoek Apenstaartjaren maakte zichtbaar dat er nog heel wat te leren valt over hoe leerlingen dat op een veilige manier kunnen doen. Benieuwd hoe jij jouw leerlingen hiermee kan helpen? | |
| |
| Een sterk A-Team Net zoals vorig schooljaar rollen we het project een sterk A-Team ook dit schooljaar uit. Dit project heeft als doel het lesgeven in de A-finaliteit te versterken op wiskundig, taalvaardig en/of didactisch vlak. Het is reeds mogelijk om je in te schrijven voor de sessies die volgend schooljaar starten. | |
| |
| | | Save the date: Sterk Werk! Hoe je sociaal engagement stimuleert via artistieke projecten Op 25 april slaan Katholiek Onderwijs Vlaanderen, LUCA School of Arts, de Sint-Lukas Academie en SMAK opnieuw de handen in elkaar om een vormingsdag te organiseren. Als leraar bied je je leerlingen de kans om zich in een veilige omgeving te ontwikkelen waarbij je ze wil voorbereiden op maatschappelijke participatie. Maar hoe pak je dit aan in een steeds complexer wordende maatschappij? | |
| |
| Kalender | |
|
|
| Woordje van de begeleiders Een nieuw schooljaar, een nieuw begin! De vakantie wuift ons en al onze leerlingen uit, de scholen openen opnieuw de deuren. We hopen dat de vakantie je gebracht heeft wat je ervan gehoopt had en dat je helemaal klaar bent voor het nieuwe schooljaar, dat zich erg boeiend aankondigt! | |
| |
| De eerste les geschiedenis Benut ook jouw eerste lestijd! De eerste les geschiedenis van het schooljaar is het uitgelezen moment om leerlingen te motiveren voor ons vak. Activeer hen onmiddellijk en test eveneens over welke voorkennis ze nog beschikken na de vakantieperiode. | |
| |
| Save the date: professionaliseringsinitiatieven geschiedenis Zoals ieder jaar verzorgen we graag ook enkele professionaliseringsinitiatieven waar we jou graag op verwelkomen. | |
| |
| Reis naar de Gallo-Romeinse tijd en ontdek de archeologische schat van site Meer! Wil je jouw leerlingen een boeiende activiteit aanbieden? Dan is een bezoek aan site Meer in Hoegaarden misschien een optie. Deze site, rijk aan Gallo-Romeinse vondsten, is niet alleen fysiek beschermd, maar ook op een unieke en educatieve manier ingericht. Hier kun je niet alleen de geschiedenis ervaren, maar ook digitaal tot leven brengen met een innovatieve 3D-app! | |
| |
| Herhaling leerplansessies Een nieuw schooljaar, een nieuwe opdracht. Misschien ontdekte jij in je lesopdracht een verrassing met een opdracht in een graad of finaliteit waarvan je nog niet vertrouwd bent met het leerplan geschiedenis. Misschien geef je een bepaald jaar opnieuw, maar twijfel je of je dat leerplan wel op de juiste manier bent aan het gebruiken en ben je op zoek naar concrete voorbeelden. | |
| |
| Oproep klankbordgroep Geschiedenis en Erfgoed in de Middelbare School (Erfgoed Haspengouw) In het meerjarenprogramma van Erfgoed Haspengouw staat het bereiken van en samenwerken met middelbare scholen als een te bereiken doel. Zo is het de ambitie om rond het cultureel erfgoed van de regio duurzaam educatief materiaal te ontwikkelen en methodieken aan te reiken. | |
| |
| Kalender | |
|
|
| | | Inspiratiedag 'Persoonlijke groei' Op dinsdag 12 november organiseert Katholiek Onderwijs Vlaanderen een studiedag over de zin en onzin van sociale vaardigheden, soft skills en persoonsvorming in onderwijs. Wat bedoelen we met ‘succes’ en wat verstaan we onder ‘welzijn’? We spitten het uit in een keynote, gegeven door Bruno Vanobbergen, en doorheen verschillende getuigenissen en reflecties. | |
| |
| Kalender | |
|
|
| Informatica(wetenschappen) | |
| Cursussen Netwerkbeheer Collega Frederik Vanhoo publiceerde enkele cursussen voor netwerkbeheer, die beschikbaar zijn aan 12,10 euro. | |
| |
| Boek Java Een vertaling van het boek “Think Java - how to think like a computer scientist" is verkrijgbaar. Collega Stefaan Plets heeft het boek van Allen Downey en Chris Mayfield vertaald. De originele tekst werd gepubliceerd met een Creative Commons licentie die toelaat om afgeleide werken te maken. | |
| |
| Aanbod voor volgend schooljaar vanuit de pedagogische begeleiding voor Applicatie- en databeheer Bekijk het aanbod van nascholingen voor het vak applicatie- en databeheer, samen met het overzicht van netwerkvergaderingen bij de start van het schooljaar. | |
| |
| Nascholingen dit schooljaar voor het onderdeel Informaticawetenschappen in Informatica- en communicatiewetenschappen Een overzicht van de al geplande nascholingen voor het vak of onderdeel Informaticawetenschappen dit schooljaar. | |
| |
| Nascholingen dit schooljaar voor Informaticawetenschappen in Bedrijfsondersteunende Informaticawetenschappen Een overzicht van de al geplande nascholingen voor het vak Informaticawetenschappen dit schooljaar. | |
| |
| Samenstellen van een datawarehouse en visualiseren van data We geven je graag meer info over een nascholing in verband met “Big data, het samenstellen van een datawarehouse en visualiseren van data”, specifiek voor dit leerplan. | |
| |
| Een nieuw vak Informaticawetenschappen in het 6e jaar D-DO-finaliteit (III-Inf-d) Bekijk het aanbod van nascholingen voor het vak informaticawetenschappen, samen met het overzicht van netwerkvergaderingen bij de start van het schooljaar. | |
| |
| Een nieuw vak Informaticawetenschappen in Bedrijfswetenschappen (II-Inf-d) Een nascholing Python voor het vak Informaticawetenschappen. Informaticawetenschappen is een nieuw vak in de tweede graad van de studierichting Bedrijfswetenschappen, waarvoor we een nascholing 'Leren programmeren in Python' aanbieden. | |
| |
| Deel- en inspiratiedag communicatiewetenschappen en taaltechnologie Na het succes van de vorige deel- en inspiratiemomenten starten we het nieuwe schooljaar met een heuse deel- en inspiratiedag. We gaan verder met de vertrouwde formule: we voorzien lessuggesties rond actuele onderwerpen (zoals het Songfestival, het mediagedrag van politici) en voorzien ruimte voor interactie. | |
| |
| Voor het eerst aan de slag met het leerplan communicatiewetenschappen Ga je dit schooljaar voor het eerst aan de slag met het leerplan communicatiewetenschappen? In deze online sessie maken we je graag wegwijs in het leerplan. Waar vind je informatie? Welke informatie is dat? Hoe vertaal ik de leerplandoelen naar de klaspraktijk? We lichten dit alles graag toe op woensdag 11 september. | |
| |
| Samen sterk in het leren programmeren Het nieuwe schooljaar staat weer voor de deur, en een van de belangrijkste pijlers in je leerplan is het aanleren van programmeren aan je leerlingen. Programmeren is niet alleen een vaardigheid, maar een manier van denken, en jullie, als leraren, spelen daarin een cruciale rol. | |
| |
| Hoe politici hengelen naar jouw 'like' ... 2024 is hét jaar van de verkiezingen. Onze politici lopen dan ook al maanden op de toppen van hun tenen om jouw kostbare stem te veroveren. Vroeger stopten ze flyers in onze brievenbussen, nu proberen politici te scoren via de sociale media. In deze lessuggestie kun je samen met de leerlingen over de nieuwe communicatiestrategieën van politieke partijen reflecteren. | |
| |
| Kalender | |
|
|
| Woordje van de begeleiders En we zijn weer gestart. Sinds een tijdje circuleert er in het onderwijs het concept van de gouden weken, m.a.w. de eerste weken van het schooljaar benutten om in te zetten op groepsvorming en verbinding. In onze klassen Latijn en Grieks is dat concept ons zeker niet vreemd. | |
| |
| Wat wil jij? Op onze planning staan een vorming over epigrafie, de dag van de klassieke talen en een herhaling van de vorming over leesvaardigheid. We overwegen ook een terugkomdag leesvaardigheid. Vergeet niet de enquête in te vullen die Dietske daarover aan jou bezorgd heeft. Om de netwerken en andere vormingen naar jouw wensen in te richten, vragen we je ook nog deze enquête in te vullen. | |
| |
| Certamina: Vlaamse Olympiades Latijn en Grieks Bij het begin van het schooljaar brengen we graag de vertaalwedstrijden van Certamina onder de aandacht. De klassikale en de individuele wedstrijden voor Grieks en Latijn kunnen voor alle leerlingen van de 3de graad een verrijking zijn. Misschien plaats je vertalen niet in het centrum van je lessen maar de vertaalwedstrijden zijn de ideale gelegendheid om dat voor enkele weken wel te doen. | |
| |
| Nascholingen in het schooljaar 2024-2025 Ook in het schooljaar 2024-2025 zijn er voor klassieke talen een aantal interessante nascholingen. Benieuwd of geïnteresseerd, schrijf je dan vlug in. | |
| |
| Bericht stuurgroep Dag van de klassieke talen (Kortrijk) Als onderdeel van ‘de dag van klassieke talen’ in een nieuwe toga zouden we op voorhand ook jullie inbreng willen vragen. | |
| |
| Educatieve projecten voor klassieke talen extra muros Je moet niet altijd op de schoolbanken zitten om Latijn te leren, er is zoveel te beleven buiten de schoolmuren! Iedereen kent wel het Gallo-Romeins museum in Tongeren of gaat met zijn klas op bezoek naar Xanten, Trier of Rome. In dit artikel gaan we dieper in op een aantal educatieve projecten extra muros. | |
| |
| Gallo-Romeins weekend in Wervik Op 5 & 6 oktober vindt er in Wervik opnieuw een Gallo-Romeins Weekend plaats. Dit uniek initiatief is zeker geschikt voor een leerrijke uitstap. Is dit iets voor jouw leerlingen? | |
| |
| Dag van het literatuuronderwijs: kritisch lezen Op woensdag 6 november organiseert het Centrum voor Literatuur en Onderwijs van de KU Leuven de 8e Dag van het literatuuronderwijs, met als thema kritisch Lezen. | |
| |
| NKV-lezingen in Antwerpen We kondigen graag de twee volgende NKV-lezingen in UA stadscampus, Rodestraat 14, Antwerpen aan: - 23 oktober: Ciska Imschoot, Stoïcijnse rolmodellen in Seneca's Trojaanse vrouwen.
- 27 november: Adriaan Demuynck, Latijnse lofdichten op Antwerpen.
De lezingen starten telkens om 20 u. | |
| |
| Spraakwaterlezingen online Op de website van het Gallo-Romeins museum (Tongeren) kun je de voorbije Spraakwaterlezingen (sinds 2020) herbekijken. Er komt telkens een expert langs om te spreken over allerlei thema's. Interessant als achtergrondinfo of om met leerlingen aan de slag te gaan is bv. de lezing 'Op zoek naar de wortels van onze taal' door dr. Alwin Kloekhorst. Neem zeker een kijkje op de website voor meer info. | |
| |
| Der Altsprachliche Unterricht 3+4/2024: Martialis Dit themanummer over Martialis laat in 11 artikels zien hoe je via die dichter veel actuele thema's in de klas kunt bespreken. | |
| |
| Kalender | |
|
|
| | | Save the date: Sterk Werk! Hoe je sociaal engagement stimuleert via artistieke projecten Op 25 april slaan Katholiek Onderwijs Vlaanderen, LUCA School of Arts, de Sint-Lukas Academie en SMAK opnieuw de handen in elkaar om een vormingsdag te organiseren. Als leraar bied je je leerlingen de kans om zich in een veilige omgeving te ontwikkelen waarbij je ze wil voorbereiden op maatschappelijke participatie. Maar hoe pak je dit aan in een steeds complexer wordende maatschappij? | |
| |
| Wat betekent het nieuwe UNESCO-kader voor kunst- en cultuureducatie concreet voor ons onderwijs? Het UNESCO-kader voor kunst- en cultuureducatie benadrukt het belang van kunst- en cultuureducatie op wereldniveau. Het kader koppelt kunst- en cultuureducatie aan een resem maatschappelijke uitdagingen zoals digitale transformatie, klimaatverandering, toenemende ongelijkheid, superdiversiteit … | |
| |
| Kalender | |
|
|
| Kunst en creatie, STEM - focus grafische | |
| | | Regionale rondetafel voor onderwijs en industrie stimuleren samenwerking In juni werd in Paal-Beringen de vierde regionale rondetafel voor onderwijs en industrie georganiseerd door GRAFOC. Deze editie, die specifiek gericht was op de provincies Limburg en Vlaams-Brabant, vond plaats in het gastbedrijf Coldset Printing Partners. Dit evenement was een voortzetting van de succesvolle rondetafel die eerder in maart in Sint-Niklaas plaatsvond. | |
| |
| | | Save the date: Sterk Werk! Hoe je sociaal engagement stimuleert via artistieke projecten Op 25 april slaan Katholiek Onderwijs Vlaanderen, LUCA School of Arts, de Sint-Lukas Academie en SMAK opnieuw de handen in elkaar om een vormingsdag te organiseren. Als leraar bied je je leerlingen de kans om zich in een veilige omgeving te ontwikkelen waarbij je ze wil voorbereiden op maatschappelijke participatie. Maar hoe pak je dit aan in een steeds complexer wordende maatschappij? | |
| |
| Kalender | |
|
|
| Kalender | |
|
|
| Doe-beurs Beleef Veilig Sporten Wil je meer te weten komen over hoe je een sporter zo goed en zo veilig mogelijk kunt laten sporten met als doel om hem/haar levenslang, zonder blessures en met veel genot aan sport te laten doen? Dan is deze doe-beurs misschien iets voor jou. | |
| |
| Nascholingen Lichamelijke opvoeding schooljaar 2024-2025 In september gaan we van start met het nieuwe graadoverstijgende leerplan LO. De persoonsdoelen in dit leerplan zijn groter in aantal dan voorheen. Hoe gaan we met deze doelen expliciet aan de slag? Hoe brengen we ze aan bij de leerlingen en hoe evalueren we deze doelen effectief en efficiënt, zonder in te boeten aan beweegtijd? Deze en andere nascholingen kunnen je volgend jaar ondersteunen. | |
| |
| MOEV Kick-off Ontdek MOEV tijdens de online kick-off op woensdag 11 september om 17 uur. | |
| |
| Vakoverleg beginnende leerkrachten LO Op woensdag 16 oktober komen de beginnende leerkrachten LO (0 tot 3 jaar ervaring) 's namiddags samen in Gent. Tijdens het vakoverleg LO is er tijd voor uitwisselen van ervaringen en krijg je ook input over werken met de leerplannen LO, kwaliteitsvol plannen en over motiveren van leerlingen. | |
| |
| Kalender | |
|
|
| Een goede start is het halve werk Een goede start in de eerste lesweek of -weken is het halve werk. Neem daar de tijd voor en leer je leerlingen kennen in die cruciale eerste weken. We geven je graag een paar tips mee. | |
| |
| Contacteer je begeleider Heb je vakspecifieke vragen? Neem dan gerust contact op met je pedagogische begeleider. Onze contactgegevens vind je hier. | |
| |
| Leerlijn MAVO Nu alle leerplannen vernieuwd zijn, over de graden heen, is een leerlijn een handige tool om een overzicht te behouden op wat waar gegeven wordt en welke voorkennis er vanuit de voorgaande graden verondersteld mag worden. We hebben voor zo’n leerlijn gezorgd. | |
| |
| Organisatiemodellen Algemene Vorming in de A-Finaliteit De organisatiemodellen voor de Algemene Vorming in de A-Finaliteit (Nederlands, wiskunde, GFL en Maatschappelijke vorming), met inbegrip van de ondersteunende Exceloverzichten ervan, zijn aangepast aan de nieuwste versie van de leerplannen. Werk je met een vakkencombinatie of een organisatiemodel, dan kun je hiermee aan de slag, conform de leerplannen die op 1 september 2024 in voege gaan. | |
| |
| Een sterk A-Team Net zoals vorig schooljaar rollen we het project een sterk A-Team ook dit schooljaar uit. Dit project heeft als doel het lesgeven in de A-finaliteit te versterken op wiskundig, taalvaardig en/of didactisch vlak. Het is reeds mogelijk om je in te schrijven voor de sessies die volgend schooljaar starten. | |
| |
| Save the dates : nascholingen MAVO (en PAV) 2024-2025 Ook voor het schooljaar 2024-2025 bieden we een mooi nascholingsaanbod aan. Met een specifieke focus op het vak MAVO, maar ook met een ruimere blik, op vakkencombinaties van MAVO met Nederlands, wiskunde, het GFL, enz …. (meer bekend onder de noemer PAV, al dekt dit niet langer de hele lading). Geef je enkel MAVO als apart vak, of als vakkencombinatie, we hebben iets voor jou. | |
| |
| Kalender | |
|
|
| Nieuwe pedagogisch begeleider Mode Als nieuwe pedagogische begeleider Mode wens ik jullie als leraren het komende schooljaar 2024 -2025 talrijk te ontmoeten tijdens verschillende nascholingen, lerende netwerken, individuele gesprekken. Ik wens jullie een fantastische start samen met de modeleerlingen! Je kunt mij vanaf 1 september 2024 bereiken via lieselotte.mys@katholiekonderwijs.vlaanderen. | |
| |
| Nascholing dag voor beginnende leraren - studiegebied Mode Tijdens deze nascholing maak je kennis met de begeleidingsdienst en je vakbegeleider Mode. Je deelt je eerste werkervaringen, je leert van en met elkaar. Verder verkennen we samen de PRO.-website van Katholiek Onderwijs Vlaanderen voor jouw vak. We gaan in op concrete vragen rond klasmanagement, administratie, leerplannen, vakgroepwerking, evaluatie. We kijken ernaar uit jullie te ontmoeten! | |
| |
| Aanbod 24-25 domein Maatschappij en welzijn De kalender geeft een overzicht van onze Vlaanderenbrede initiatieven. Maandelijks ontvang je een update van deze kalender. Voel je vrij om aan te sluiten op een locatie naar keuze indien een initiatief meermaals wordt aangeboden. Via het info-icoontje naast het initiatief, kom je op de inschrijvingspagina terecht. | |
| |
| Toelichting ICF en Gordon en LPD 18 in Maatschappij en Welzijn II D/A-finaliteit Tijdens deze sessie verkennen we de patronen van Gordon en ICF en bieden we jullie inspiratie voor LPD 18 "De leerlingen analyseren aan de hand van casussen op een systematische wijze het totale menselijk functioneren met aandacht." Hierbij bewaken we ook de integratie tussen de verschillende bouwstenen. Dit is een herhaling van de sessie die de voorbije twee schooljaren werd gegeven. | |
| |
| Integratie zorg en anatomie en fysiologie; gebruik van ICF-schema in GZ Tijdens deze sessie verkennen we de integratie vanuit de bouwsteen zorg met anatomie en fysiologie. We frissen het ICF-schema op en geven didactische tips om dit schema te gebruiken in je lespraktijk. Hierbij bewaken we ook de integratie tussen de verschillende bouwstenen. | |
| |
| Gezondheidsdeterminanten en strategieën om gezondheidsgedrag te bevorderen en ontwikkelingspsychologie 3de graad D/A domein Maatschappij en welzijn (herhaling) Heb je nog verduidelijking of inspiratie nodig over het leerplandoel met betrekking tot gezondheidsdeterminanten en strategieën en de onepagers van ontwikkelingspsychologie? Deze sessie herhaalt een aantal reeds gebrachte zaken uit vorige intervisies gebundeld in één herhalingssessie. | |
| |
| Pedagogisch raamwerk - toelichting 3de graad OPB (herhaling) Tijdens deze sessie willen we jullie ondersteunen bij de uitwerking van de doelen van het leerplan Opvoeding en begeleiding rond het pedagogisch raamwerk. Hoe ga je aan de slag? Wat zijn belangrijke aandachtspunten? We reiken ideeën aan van mogelijke aanpak van doelen en leerinhouden. Dit is een herhalingssessie. | |
| |
| Voor het eerst aan de slag met het leerplan (Toegepaste) Sociale en gedragswetenschappen - Q&A Ga je volgend schooljaar voor het eerst aan de slag met het leerplan (Toegepaste) Sociale en gedragswetenschappen? In sessie 1 van dit traject maken we je wegwijs in het leerpad. Waar vind je informatie? Welke informatie is dat? Welke documenten zijn belangrijk om door te nemen? In sessie 2 maken we tijd voor vragen die je hebt/had bij het doornemen van die informatie. | |
| |
| Leerplantoelichting startende leerkrachten Sociologie en psychologie In deze webinar word je wegwijs gemaakt in het leerplan en het leerpad van de studierichting sociologie/psychologie. Deze webinar is gericht op leerkrachten die nieuw zijn in de studierichting of op leraren die de basis nog eens willen horen. | |
| |
| (Toegepaste) Sociale en gedragswetenschappen: inspiratie rond evaluatievragen en didactiek vanuit LPD 5. Infosessie Vanuit leerplandoel 5 bieden we inspiratie omtrent het opbouwen en het realiseren ervan. We bieden inspiratie aan de hand van mogelijke inspiratievragen en gaan dieper in op de didactiek rond het analyseren: het ondersteunen van de leerling, van eenvoudig naar complexere vragen en casussen, en het aanreiken van visuele hulpmiddelen om tot het analyseren van dit leerplandoel te komen. | |
| |
| Onderzoekscompetentie (OC) in de 3de graad binnen het studiedomein Maatschappij en welzijn In deze intervisie verkennen we samen de bedoeling, aandachtspunten en mogelijkheden bij het uitwerken van de onderzoekscompetentie voor de betreffende leerplannen. | |
| |
| Nascholing buitenschoolse opvang en activiteiten Opvoeding en begeleiding D/A-finaliteit en 7 kinderzorg Tijdens deze nascholing maak je kennis met 'In de kijker', een volgsysteem voor kinderen in de buitenschoolse opvang, georganiseerd door het VCOK. Je ontvangt hierbij een werkmap met inspirerend materiaal voor het uitwerken van je lessen (t.w.v. 20 euro, inbegrepen). Aansluitend verdiep je je in LPD 25 (aanbieden en begeleiden van activiteiten) binnen de context van de buitenschoolse opvang. | |
| |
| Voor het eerst aan de slag met de leerplannen voor het domein maatschappij en welzijn? Ga je volgend schooljaar voor het eerst aan de slag met de leerplannen uit het domein MW? We informeren je en maken je wegwijs in het leerpad. Waar vind je informatie? Welke informatie is dat? Welke documenten zijn belangrijk om door te nemen? En we maken tijd voor vragen die je hebt/had bij het doornemen van die informatie. | |
| |
| Kalender | |
|
|
| Maatschappij en welzijn - focus defensie en veiligheid | |
| Gezondheidsdeterminanten en strategieën om gezondheidsgedrag te bevorderen en ontwikkelingspsychologie 3de graad D/A domein Maatschappij en welzijn (herhaling) Heb je nog verduidelijking of inspiratie nodig over het leerplandoel met betrekking tot gezondheidsdeterminanten en strategieën en de onepagers van ontwikkelingspsychologie? Deze sessie herhaalt een aantal reeds gebrachte zaken uit vorige intervisies gebundeld in één herhalingssessie. | |
| |
| Onderzoekscompetentie (OC) in de 3de graad binnen het studiedomein Maatschappij en welzijn In deze intervisie verkennen we samen de bedoeling, aandachtspunten en mogelijkheden bij het uitwerken van de onderzoekscompetentie voor de betreffende leerplannen. | |
| |
| Kalender | |
|
|
| Maatschappij en welzijn - focus lichaamszorg | |
| Gezondheidsdeterminanten en strategieën om gezondheidsgedrag te bevorderen en ontwikkelingspsychologie 3de graad D/A domein Maatschappij en welzijn (herhaling) Heb je nog verduidelijking of inspiratie nodig over het leerplandoel met betrekking tot gezondheidsdeterminanten en strategieën en de onepagers van ontwikkelingspsychologie? Deze sessie herhaalt een aantal reeds gebrachte zaken uit vorige intervisies gebundeld in één herhalingssessie. | |
| |
| Onderzoekscompetentie (OC) in de 3de graad binnen het studiedomein Maatschappij en welzijn In deze intervisie verkennen we samen de bedoeling, aandachtspunten en mogelijkheden bij het uitwerken van de onderzoekscompetentie voor de betreffende leerplannen. | |
| |
| Kalender | |
|
|
| Maatschappij en welzijn - focus mode | |
| Nieuwe pedagogisch begeleider Mode Als nieuwe pedagogische begeleider Mode wens ik jullie als leraren het komende schooljaar 2024 -2025 talrijk te ontmoeten tijdens verschillende nascholingen, lerende netwerken, individuele gesprekken. Ik wens jullie een fantastische start samen met de modeleerlingen! Je kunt mij vanaf 1 september 2024 bereiken via lieselotte.mys@katholiekonderwijs.vlaanderen. | |
| |
| Nascholing dag voor beginnende leraren - studiegebied Mode Tijdens deze nascholing maak je kennis met de begeleidingsdienst en je vakbegeleider Mode. Je deelt je eerste werkervaringen, je leert van en met elkaar. Verder verkennen we samen de PRO.-website van Katholiek Onderwijs Vlaanderen voor jouw vak. We gaan in op concrete vragen rond klasmanagement, administratie, leerplannen, vakgroepwerking, evaluatie. We kijken ernaar uit jullie te ontmoeten! | |
| |
| Kalender | |
|
|
| Maatschappij en welzijn - focus personenzorg | |
| Aanbod 24-25 domein Maatschappij en welzijn De kalender geeft een overzicht van onze Vlaanderenbrede initiatieven. Maandelijks ontvang je een update van deze kalender. Voel je vrij om aan te sluiten op een locatie naar keuze indien een initiatief meermaals wordt aangeboden. Via het info-icoontje naast het initiatief, kom je op de inschrijvingspagina terecht. | |
| |
| Gezondheidsdeterminanten en strategieën om gezondheidsgedrag te bevorderen en ontwikkelingspsychologie 3de graad D/A domein Maatschappij en welzijn (herhaling) Heb je nog verduidelijking of inspiratie nodig over het leerplandoel met betrekking tot gezondheidsdeterminanten en strategieën en de onepagers van ontwikkelingspsychologie? Deze sessie herhaalt een aantal reeds gebrachte zaken uit vorige intervisies gebundeld in één herhalingssessie. | |
| |
| Pedagogisch raamwerk - toelichting 3de graad OPB (herhaling) Tijdens deze sessie willen we jullie ondersteunen bij de uitwerking van de doelen van het leerplan Opvoeding en begeleiding rond het pedagogisch raamwerk. Hoe ga je aan de slag? Wat zijn belangrijke aandachtspunten? We reiken ideeën aan van mogelijke aanpak van doelen en leerinhouden. Dit is een herhalingssessie. | |
| |
| Onderzoekscompetentie (OC) in de 3de graad binnen het studiedomein Maatschappij en welzijn In deze intervisie verkennen we samen de bedoeling, aandachtspunten en mogelijkheden bij het uitwerken van de onderzoekscompetentie voor de betreffende leerplannen. | |
| |
| Nascholing buitenschoolse opvang en activiteiten Opvoeding en begeleiding D/A-finaliteit en 7 kinderzorg Tijdens deze nascholing maak je kennis met 'In de kijker', een volgsysteem voor kinderen in de buitenschoolse opvang, georganiseerd door het VCOK. Je ontvangt hierbij een werkmap met inspirerend materiaal voor het uitwerken van je lessen (t.w.v. 20 euro, inbegrepen). Aansluitend verdiep je je in LPD 25 (aanbieden en begeleiden van activiteiten) binnen de context van de buitenschoolse opvang. | |
| |
| Voor het eerst aan de slag met de leerplannen voor het domein maatschappij en welzijn? Ga je volgend schooljaar voor het eerst aan de slag met de leerplannen uit het domein MW? We informeren je en maken je wegwijs in het leerpad. Waar vind je informatie? Welke informatie is dat? Welke documenten zijn belangrijk om door te nemen? En we maken tijd voor vragen die je hebt/had bij het doornemen van die informatie. | |
| |
| Kalender | |
|
|
| Netwerk Mens en samenleving/Financiële en economische vorming eerste graad Tijdens dit netwerk verdiep je je samen met collega's verder in de leerplannen Mens en samenleving en Financieel-economische vorming voor de eerste graad. We gaan na hoe we met de leerlingen naar de doelen van ons leerplan toewerken en hoe we bij het voorbereiden van lessen, projecten of themadagen te werk kunnen gaan. | |
| |
| Aanbod 24-25 domein Maatschappij en welzijn De kalender geeft een overzicht van onze Vlaanderenbrede initiatieven. Maandelijks ontvang je een update van deze kalender. Voel je vrij om aan te sluiten op een locatie naar keuze indien een initiatief meermaals wordt aangeboden. Via het info-icoontje naast het initiatief, kom je op de inschrijvingspagina terecht. | |
| |
| Kalender | |
|
|
| Moderne vreemde talen - focus Duits | |
| Jezelf voorstellen, een alternatief Bij de start van een nieuw schooljaar wil je als leraar zo snel mogelijk je leerlingen leren kennen. Wil je evenwel af van de klassieke en tijdrovende manier waarbij elke leerling zichzelf apart voorstelt en pak je het graag anders aan? Dan stellen we je hier een actieve werkvorm voor. Als je gewonnen bent voor dit idee, dan mag je tijdens het netwerk activerende werkvormen meer verwachten. | |
| |
| Hoe artificiële intelligentie je taalles verrijken kan Vandaag lijkt het erop alsof AI voor elk probleem een oplossing kan bieden, zo ook voor typische kwesties in de taalles, zoals evaluatie, activerende werkvormen… Tijdens deze bijeenkomst leer je verschillende toepassingen van taaltechnologie kennen. Bovendien kun je via concrete opdrachten zelf met enkele tools aan de slag. | |
| |
| Netwerk vakverantwoordelijken Moderne Vreemde Talen in SO Tijdens dit initiatief pikken we verder de draad op van het takenpakket van een vakhoofd moderne vreemde talen. Na een eerste kennismaking vorig schooljaar, staan we langer stil bij de noden die ervaren worden door de deelnemers: samenwerking, implementatie van leerplannen, vakgroepafspraken, leerlijnen, ondersteuning van startende leerkrachten... | |
| |
| Netwerk Duits - Deutschlehrertreff Ben je benieuwd hoe andere scholen omgaan met evaluatie(criteria), doelgerichtheid van vaardigheidsopdrachten, AI, grote klasgroepen met weinig uren …? Wil je jouw eigen ervaring delen? Wees welkom op de bijeenkomst van leraren Duits (Deutschlehrertreff) op 5/11 in Westmalle! | |
| |
| Receptieve vaardigheden, een inspiratiesessie voor leraren MVT Hoe kunnen we leerplangerichte lees- en luisteropdrachten opstellen? Hoe kunnen we ze evalueren? Ben jij ook één van de vele leraren MVT die zich deze vragen stelt? Schrijf je dan zeker in voor deze nascholing. | |
| |
| Kalender | |
|
|
| Moderne vreemde talen - focus Engels | |
| Mag het ook eens anders? Lessuggestie jezelf voorstellen Bij de start van een nieuw schooljaar wil je als leraar zo snel mogelijk je leerlingen leren kennen. Wil je evenwel af van de klassieke en tijdrovende manier waarbij elke leerling zichzelf apart voorstelt en pak je het graag anders aan? Dan stellen we je hier een actieve werkvorm voor. Als je gewonnen bent voor dit idee, dan mag je tijdens het netwerk activerende werkvormen meer verwachten. | |
| |
| Hoe artificiële intelligentie je taalles verrijken kan Vandaag lijkt het erop alsof AI voor elk probleem een oplossing kan bieden, zo ook voor typische kwesties in de taalles, zoals evaluatie, activerende werkvormen… Tijdens deze bijeenkomst leer je verschillende toepassingen van taaltechnologie kennen. Bovendien kun je via concrete opdrachten zelf met enkele tools aan de slag. | |
| |
| Netwerk vakverantwoordelijken Moderne Vreemde Talen in SO Tijdens dit initiatief pikken we verder de draad op van het takenpakket van een vakhoofd moderne vreemde talen. Na een eerste kennismaking vorig schooljaar, staan we langer stil bij de noden die ervaren worden door de deelnemers: samenwerking, implementatie van leerplannen, vakgroepafspraken, leerlijnen, ondersteuning van startende leerkrachten... | |
| |
| Netwerk Engels - English Teachers Meet Ben je benieuwd hoe andere scholen omgaan met evaluatie, differentiatie, lees- en schrijfopdrachten, AI…? Wil je jouw eigen ervaring delen? Welkom op de bijeenkomst van leraren Engels (English Teachers Meet) op 5/11 in Westmalle! | |
| |
| Ontmoet, leer en inspireer: jouw leervragen centraal in het netwerk MVT, locatie Hasselt In het nieuwe lerend netwerk voor Moderne Vreemde Talen (MVT) ontwikkel je samen met collega’s je expertise. Jij en je collega’s bepalen de onderwerpen die aan bod komen, gebaseerd op jullie eigen ervaringen en leervragen. Deze worden afgezet tegen recente inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en de nieuwe leerplannen. | |
| |
| Netwerk Frans en Engels concrete leerplanrealisatie leraren 1ste graad A-stroom Wil je weten hoe je collega’s Frans of Engels eerste graad op andere scholen aan de slag gaan met doelgerichte communicatie? Ben je benieuwd naar hun plan van aanpak bij het aanleren en inoefenen van strategieën of het werken aan een gedifferentieerde aanpak? Via dit initiatief delen we onderling concreet materiaal dat aansluit bij de webinars van eind 2023-2024. | |
| |
| Receptieve vaardigheden, een inspiratiesessie voor leraren MVT Hoe kunnen we leerplangerichte lees- en luisteropdrachten opstellen? Hoe kunnen we ze evalueren? Ben jij ook één van de vele leraren MVT die zich deze vragen stelt? Schrijf je dan zeker in voor deze nascholing. | |
| |
| Kalender | |
|
|
| Moderne vreemde talen - focus Engels-Frans | |
| Hoe artificiële intelligentie je taalles verrijken kan Vandaag lijkt het erop alsof AI voor elk probleem een oplossing kan bieden, zo ook voor typische kwesties in de taalles, zoals evaluatie, activerende werkvormen… Tijdens deze bijeenkomst leer je verschillende toepassingen van taaltechnologie kennen. Bovendien kun je via concrete opdrachten zelf met enkele tools aan de slag. | |
| |
| Netwerk vakverantwoordelijken Moderne Vreemde Talen in SO Tijdens dit initiatief pikken we verder de draad op van het takenpakket van een vakhoofd moderne vreemde talen. Na een eerste kennismaking vorig schooljaar, staan we langer stil bij de noden die ervaren worden door de deelnemers: samenwerking, implementatie van leerplannen, vakgroepafspraken, leerlijnen, ondersteuning van startende leerkrachten... | |
| |
| Netwerk Engels - English Teachers Meet Ben je benieuwd hoe andere scholen omgaan met evaluatie, differentiatie, lees- en schrijfopdrachten, AI…? Wil je jouw eigen ervaring delen? Welkom op de bijeenkomst van leraren Engels (English Teachers Meet) op 5/11 in Westmalle! | |
| |
| Mag het ook eens anders? Lessuggestie jezelf voorstellen Bij de start van een nieuw schooljaar wil je als leraar zo snel mogelijk je leerlingen leren kennen. Wil je evenwel af van de klassieke en tijdrovende manier waarbij elke leerling zichzelf apart voorstelt en pak je het graag anders aan? Dan stellen we je hier een actieve werkvorm voor. Als je gewonnen bent voor dit idee, dan mag je tijdens het netwerk activerende werkvormen meer verwachten. | |
| |
| Netwerk Frans en Engels concrete leerplanrealisatie leraren 1ste graad B-stroom Wil je weten hoe je collega’s Frans of Engels eerste graad op andere scholen aan de slag gaan met doelgerichte communicatie? Ben je benieuwd naar hun plan van aanpak bij het aanleren en inoefenen van strategieën of het werken aan een gedifferentieerde aanpak? Via dit initiatief delen we onderling concreet materiaal dat aansluit bij de webinars van eind 2023-2024. | |
| |
| Receptieve vaardigheden, een inspiratiesessie voor leraren MVT Hoe kunnen we leerplangerichte lees- en luisteropdrachten opstellen? Hoe kunnen we ze evalueren? Ben jij ook één van de vele leraren MVT die zich deze vragen stelt? Schrijf je dan zeker in voor deze nascholing. | |
| |
| Kalender | |
|
|
| Moderne vreemde talen - focus Frans | |
| Hoe artificiële intelligentie je taalles verrijken kan Vandaag lijkt het erop alsof AI voor elk probleem een oplossing kan bieden, zo ook voor typische kwesties in de taalles, zoals evaluatie, activerende werkvormen… Tijdens deze bijeenkomst leer je verschillende toepassingen van taaltechnologie kennen. Bovendien kun je via concrete opdrachten zelf met enkele tools aan de slag. | |
| |
| Netwerk vakverantwoordelijken Moderne Vreemde Talen in SO Tijdens dit initiatief pikken we verder de draad op van het takenpakket van een vakhoofd moderne vreemde talen. Na een eerste kennismaking vorig schooljaar, staan we langer stil bij de noden die ervaren worden door de deelnemers: samenwerking, implementatie van leerplannen, vakgroepafspraken, leerlijnen, ondersteuning van startende leerkrachten... | |
| |
| Mag het ook eens anders? Lessuggestie jezelf voorstellen Bij de start van een nieuw schooljaar wil je als leraar zo snel mogelijk je leerlingen leren kennen. Wil je evenwel af van de klassieke en tijdrovende manier waarbij elke leerling zichzelf apart voorstelt en pak je het graag anders aan? Dan stellen we je hier een actieve werkvorm voor. Als je gewonnen bent voor dit idee, dan mag je tijdens het netwerk activerende werkvormen meer verwachten. | |
| |
| Samen sterker! Sluit je aan bij het lerend en delend netwerk voor leraren Frans, locatie Wilrijk Wil je weten hoe je collega’s Frans of Engels eerste graad op andere scholen aan de slag gaan met doelgerichte communicatie? Ben je benieuwd naar hun plan van aanpak bij het aanleren en inoefenen van strategieën of het werken aan een gedifferentieerde aanpak? Via dit initiatief delen we onderling concreet materiaal dat aansluit bij de webinars van eind 2023-2024. | |
| |
| Ontmoet, leer en inspireer: jouw leervragen centraal in het netwerk MVT, locatie Hasselt In het nieuwe lerend netwerk voor Moderne Vreemde Talen (MVT) ontwikkel je samen met collega’s je expertise. Jij en je collega’s bepalen de onderwerpen die aan bod komen, gebaseerd op jullie eigen ervaringen en leervragen. Deze worden afgezet tegen recente inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en de nieuwe leerplannen. | |
| |
| Netwerk Frans en Engels concrete leerplanrealisatie leraren 1ste graad A-stroom Wil je weten hoe je collega’s Frans of Engels eerste graad op andere scholen aan de slag gaan met doelgerichte communicatie? Ben je benieuwd naar hun plan van aanpak bij het aanleren en inoefenen van strategieën of het werken aan een gedifferentieerde aanpak? Via dit initiatief delen we onderling concreet materiaal dat aansluit bij de webinars van eind 2023-2024. | |
| |
| Receptieve vaardigheden, een inspiratiesessie voor leraren MVT Hoe kunnen we leerplangerichte lees- en luisteropdrachten opstellen? Hoe kunnen we ze evalueren? Ben jij ook één van de vele leraren MVT die zich deze vragen stelt? Schrijf je dan zeker in voor deze nascholing. | |
| |
| Kalender | |
|
|
| Moderne vreemde talen - focus andere MVT | |
| Receptieve vaardigheden, een inspiratiesessie voor leraren MVT Hoe kunnen we leerplangerichte lees- en luisteropdrachten opstellen? Hoe kunnen we ze evalueren? Ben jij ook één van de vele leraren MVT die zich deze vragen stelt? Schrijf je dan zeker in voor deze nascholing. | |
| |
| Kalender | |
|
|
| Dag van de wetenschappen tweede en derde graad Jouw pedagogisch begeleiders wetenschappen organiseren boeiende vormingssessies over nieuwe thema’s en over STEM-doelen in de leerplannen van de 2de en 3de graad. Deze vinden plaats te: - Leuven, groep T: woensdag 6 november 2024 van 9 tot 16.30 uur.
- Roeselare, Vives hogeschool: woensdag 13 november 2024 van 9 tot 16.30 uur.
| |
| |
| Leerplanimplementatie natuurwetenschappen eerste graad A- en B-stroom We herhalen de leerplanvoorstelling voor nieuwe leraren, leraren met een nieuw vak en leraren die de voorstelling in mei nog niet konden volgen. We doen dit via een online sessie op woensdagnamiddag 25 september. Je kunt dan ook vragen stellen aan de begeleiders wetenschappen. De presentatie vind je ook op de leerplanpagina (basisinformatie) en op het leerpad. | |
| |
| Verdiepend aan de slag met het leerplan natuurwetenschappen In deze reeks begeleidingssessies gaan we verdiepend aan de slag met de STEM-doelen en digitale didactiek. Daarnaast zullen we bespreken hoe we taalrijk kunnen lesgeven in de lessen natuurwetenschappen. We verdiepen ons ook in onderzoekend en probleemoplossend leren en hoe we leerling-experimenten veilig en efficiënt kunnen organiseren. | |
| |
| Junior college leermodules Junior College (KU Leuven) wil leerlingen van de derde graad helpen bij het maken van een studiekeuze door ze een voorproefje te geven van academisch onderwijs en onderzoek. Dat gebeurt tijdens de Junior College-dagen op een van de campussen en via leermodules waarmee de leraar zelf in de klas aan de slag kan. Nieuw is de leermodule ‘Plastic voor een duurzame samenleving’. | |
| |
| Cellen en celorganellen: inspiratie voor een gestructureerde aanpak In de leerplanonderdelen Biologie wordt de systemische samenstelling en werking van de cel behandeld. Er kunnen verschillende leerstrategieën worden ingezet en gecombineerd om dat leerplandoel te realiseren. Er wordt een aantal suggesties geformuleerd ter inspiratie. | |
| |
| Experimentenfestival Playful Science Op 16 november organiseert Science on Stage Belgium in de Europese school van Laken voor de 18de keer een boeiende wetenschapsdag met een experimentenpresentatie, een quiz, workshops en een experimentenbeurs. | |
| |
| Symposium rond biomaterialen De faculteit Wetenschappen van de KU Leuven organiseert op woensdagavond 6 november 2024 een symposium rond Biofabrication: Organisms as Material Engineers. Het sluit aan bij de leerplandoelen rond biomoleculen en duurzame chemie. | |
| |
| Kalender | |
|
|
| Natuurwetenschappen - focus biologie | |
| Dag van de wetenschappen tweede en derde graad Jouw pedagogisch begeleiders wetenschappen organiseren boeiende vormingssessies over nieuwe thema’s en over STEM-doelen in de leerplannen van de 2de en 3de graad. Deze vinden plaats te: - Leuven, groep T: woensdag 6 november 2024 van 9 tot 16.30 uur.
- Roeselare, Vives hogeschool: woensdag 13 november 2024 van 9 tot 16.30 uur.
| |
| |
| Junior college leermodules Junior College (KU Leuven) wil leerlingen van de derde graad helpen bij het maken van een studiekeuze door ze een voorproefje te geven van academisch onderwijs en onderzoek. Dat gebeurt tijdens de Junior College-dagen op een van de campussen en via leermodules waarmee de leraar zelf in de klas aan de slag kan. Nieuw is de leermodule ‘Plastic voor een duurzame samenleving’. | |
| |
| Experimentenfestival Playful Science Op 16 november organiseert Science on Stage Belgium in de Europese school van Laken voor de 18de keer een boeiende wetenschapsdag met een experimentenpresentatie, een quiz, workshops en een experimentenbeurs. | |
| |
| Symposium rond biomaterialen De faculteit Wetenschappen van de KU Leuven organiseert op woensdagavond 6 november 2024 een symposium rond Biofabrication: Organisms as Material Engineers. Het sluit aan bij de leerplandoelen rond biomoleculen en duurzame chemie. | |
| |
| Kalender | |
|
|
| Natuurwetenschappen - focus biologie en chemie | |
| Dag van de wetenschappen tweede en derde graad Jouw pedagogisch begeleiders wetenschappen organiseren boeiende vormingssessies over nieuwe thema’s en over STEM-doelen in de leerplannen van de 2de en 3de graad. Deze vinden plaats te: - Leuven, groep T: woensdag 6 november 2024 van 9 tot 16.30 uur.
- Roeselare, Vives hogeschool: woensdag 13 november 2024 van 9 tot 16.30 uur.
| |
| |
| Junior college leermodules Junior College (KU Leuven) wil leerlingen van de derde graad helpen bij het maken van een studiekeuze door ze een voorproefje te geven van academisch onderwijs en onderzoek. Dat gebeurt tijdens de Junior College-dagen op een van de campussen en via leermodules waarmee de leraar zelf in de klas aan de slag kan. Nieuw is de leermodule ‘Plastic voor een duurzame samenleving’. | |
| |
| Cellen en celorganellen: inspiratie voor een gestructureerde aanpak In de leerplanonderdelen Biologie wordt de systemische samenstelling en werking van de cel behandeld. Er kunnen verschillende leerstrategieën worden ingezet en gecombineerd om dat leerplandoel te realiseren. Er wordt een aantal suggesties geformuleerd ter inspiratie. | |
| |
| Experimentenfestival Playful Science Op 16 november organiseert Science on Stage Belgium in de Europese school van Laken voor de 18de keer een boeiende wetenschapsdag met een experimentenpresentatie, een quiz, workshops en een experimentenbeurs. | |
| |
| Symposium rond biomaterialen De faculteit Wetenschappen van de KU Leuven organiseert op woensdagavond 6 november 2024 een symposium rond Biofabrication: Organisms as Material Engineers. Het sluit aan bij de leerplandoelen rond biomoleculen en duurzame chemie. | |
| |
| Kalender | |
|
|
| Natuurwetenschappen - focus fysica | |
| Kalender | |
|
|
| Natuur, ruimte & techniek | |
| Computationeel denken in techniek Het computationeel denken is opgenomen in het leerplan techniek A-stroom (LPD 13) en B-stroom (LPD 11). Via deze link vind je een zeer bruikbaar voorbeeld om de principes van het computationeel denken aan je leerlingen bij te brengen via een niet-digitaal voorbeeld. | |
| |
| Leerplanimplementatie natuurwetenschappen eerste graad A- en B-stroom We herhalen de leerplanvoorstelling voor nieuwe leraren, leraren met een nieuw vak en leraren die de voorstelling in mei nog niet konden volgen. We doen dit via een online sessie op woensdagnamiddag 25 september. Je kunt dan ook vragen stellen aan de begeleiders wetenschappen. De presentatie vind je ook op de leerplanpagina (basisinformatie) en op het leerpad. | |
| |
| Verdiepend aan de slag met het leerplan natuurwetenschappen In deze reeks begeleidingssessies gaan we verdiepend aan de slag met de STEM-doelen en digitale didactiek. Daarnaast zullen we bespreken hoe we taalrijk kunnen lesgeven in de lessen natuurwetenschappen. We verdiepen ons ook in onderzoekend en probleemoplossend leren en hoe we leerling-experimenten veilig en efficiënt kunnen organiseren. | |
| |
| Kalender | |
|
|
| Organisatiemodellen Algemene Vorming in de A-Finaliteit De organisatiemodellen voor de Algemene Vorming in de A-Finaliteit (Nederlands, wiskunde, GFL en Maatschappelijke vorming), met inbegrip van de ondersteunende Exceloverzichten ervan, zijn aangepast aan de nieuwste versie van de leerplannen. Werk je met een vakkencombinatie of een organisatiemodel, dan kun je hiermee aan de slag, conform de leerplannen die op 1 september 2024 in voege gaan. | |
| |
| Inspirerende lesfiches voor leraren Nederlands Op de pro-site vind je bij alle leerplannen Nederlands inspirerende lesfiches. Deze bieden een startpunt voor leerplangerichte lessen met effect, aanpasbaar aan jouw context en stijl. Er zijn fiches voor schrijfvaardigheid, zoals: 'stillewanddiscussie', 'beeldig verslag', 'fake ondertitels', 'Main Character Syndrome' en 'explainer op Instagram'. Ontdek ze nu op de leerplanpagina van je leerplan! | |
| |
| Kleine correctie vergelijkend schema in leerplannen tweede graad We hebben een kleine correctie aangebracht in het vergelijkend schema van de leerplannen II-Ned-d, II-Ned’-d, II-NedS-d en II-NedS'-d. | |
| |
| Je leerlingen effectief taalkrachtig leren lezen in de 1ste graad A- en B-stroom Wil je jouw leerlingen effectief taalkrachtig leren lezen? Dat kan met ons begeleidingstraject voor leraren Nederlands 1ste graad A- en B-stroom. Samen ontdekken we effectieve didactiek om tot beter leesbegrip te komen. We ontwikkelen doelgerichte leeslessen en stimuleren leesmotivatie. Zo verbeteren we niet alleen hun leesvaardigheid, maar ook hun algemene leerprestaties. | |
| |
| Dag van het Literatuuronderwijs Op woensdag 6 november organiseert het KU Leuven Centrum voor Literatuur en Onderwijs de 8e Dag van het literatuuronderwijs, met als thema kritisch Lezen. Een gevarieerd aanbod workshops toont hoe kritisch lezen kan worden ingeoefend en geëvalueerd via literaire teksten. Er zijn sessies voor de verschillende schooltalen. Het programma en meer informatie zijn te vinden op deze website. | |
| |
| Een sterk A-Team Net zoals vorig schooljaar rollen we het project een sterk A-Team ook dit schooljaar uit. Dit project heeft als doel het lesgeven in de A-finaliteit te versterken op wiskundig, taalvaardig en/of didactisch vlak. Het is reeds mogelijk om je in te schrijven voor de sessies die volgend schooljaar starten. | |
| |
| Kalender |
|